söndag 23 december 2012

Nr 93 - Spetshjärtan

Vad gör man när man är på landet, utan några former av pysselmaterial, och pysselandan plötsligt faller på? Jo, man gör raskt en sats med saltdeg!

Jag har kavlat degen mellan två lager plastfolie tills den blev lagom tunn, ca 3 mm.
När degen var tunn och slät lade jag en virkad duk på och kavlade lite lätt så att det blev ett tydligt avtryck.
Sen tog jag ut hjärtan med en pepparkaksform, och hål med den här lilla hålpipan som snälla pappa tillverkade åt mig!
Ståltråden används för att rensa pipan från deg.


Jag satte in plåten med hjärtana i varm ugn tills de torkat, och sen sprayade jag dom med vit färg! (Billack, VW Golf -87, vit)

När färgen torkat knöt jag vita bomullsband i hjärtana, och nu är dom klara att hänga upp :)





Man kan ha hjärtana som vanligt pynt i granen, hänga upp i fönstret, som placeringskort eller som julklappsetiketter om man skriver på baksidan!

Idén med att kavla en virkad duk tillsammans med leran har jag fått från en av många liknande på Pinterest.

Om du vill testa så kommer receptet på degen här:

2 dl salt
2 dl mjöl
1 dl vatten

Blanda ihop ingredienserna till en smidig deg. Ev kan 1 tsk matolja tillsättas om man vill ha en mer elastisk deg.

2 kommentarer:

  1. Jättefina! Hej vad det går frammåt! Nås 100 i år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu är det fart på henne :) Hoppas på att hinna i år, jag kämpar på!

      Radera