lördag 22 oktober 2011

Kesoplättar

Idag har jag äntligen testat att göra kesoplättar! Det var himla enkelt, så jag vet inte varför jag inte testat förut. Och gott! Keson smälter lite och blir ganska lik smält ost (ja ja, jag vet att keso är ett slags ost...). Det här receptet är en korsning mellan olika recept jag hittade på nätet.



2 ägg
250 g keso (jag använde minikeso och det funkade strålande)
2 msk vetemjöl

Blanda ihop allt och stek små plättar i stekpannan på värme 6-8 (av 12). För mig blev det här 8 plättar, och jag åt 4 som en lätt middag med lite rökt skinka.

Jag har läst i bloggar att man kan köra smeten slät i mixern så blir plättarna mer lika pannkaka, men jag har inte testat det själv än.
Jag gillade konsistensen med lite kesokorn och trådig ostighet, men samtidigt fluffiga. Som en ostomelett light :)

Man kan nog servera det mesta till dom. Jag åt dom som sagt med rökt skinka, men ser fram emot att testa med räkor, svamp, lax, äpple o kanel, bär och en massa annat! Man kan smaksätta smeten också, kanske med lite örter, sambal, vanilj, oliver osv.

Ps. Eftersom jag skrivit inlägget medan jag åt kan jag nu intyga att dom är goda kalla också ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar