torsdag 26 april 2012

Nr 49 - Pärlskål

Idag har jag varit hemma med sjuk son, och då ska man ju ha något att sysselsätta sig och sonen med. Via Panduros facebooksida blev jag tipsad om att göra pärlskålar. Så här skriver dom på Panduros hemsida:
Visste du att man även kan smälta våra rörpärlor i ugn? På det sättet kan man göra bl.a. skålar och fat! Olja en ugnsfast form, placera ut pärlorna och smält dem i ugn, 200 grader i ca 2-10 min. Tiden och temperaturen gäller Maxi-rörpärlor. Ju mindre pärlor desto lägre gradantal och kortare tid.
Det var både knepigare och lättare än jag trodde att göra den 3-dimensionella pärlplattan. Det var lättare än jag trodde att få pärlorna att stanna där man lade dom, dom klibbade fast i oljan och var samtidigt lätta att putta omkring med en pincett. Det var dock riktigt knepigt att lägga ett mönster, eftersom skålens radie inte ökade i bra proportion mot pärlornas storlek, så det blev inte helt symmetriskt.

Den tog ca 3½ timme att lägga, så vi hann lyssna på en hel draktränaren-bok under tiden :)


Skålen jag använde var en "vanlig" glasskål från Pyrex (ugnsfast) på ca en liter, och pärlorna är "vanliga" pärlplattepärlor. Jag använde rapsolja på insidan, och gräddade skålen i 175 grader i åtminstone en kvart. Om jag gör en till skål ska jag laborera lite mer med temperaur och tid för att få ett bättre resultat.


Skålen är lite rund undertill, så den står inte så stadigt. Jag funderar på att sätta en sträng av smältlim runt botten så att den står stadigare.

Jag tycker att den blev himla söt med de små blommorna :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar