måndag 27 juli 2009

Nörd eller ekonom...?

Mitt jobb kan vara ytterst tillfredsställande ibland. T ex när man lyckats förklara något trassligt tekniskt för en icke-teknisk kund, eller när man försökt klura ut varför en viss anläggning har förändrat sin förbrukning så mycket. Teknik är skoj :)

En annan trevlig fördel med jobbet är allt detta räknande! En kurs i Excel som ledde till komplett eufori hos mig och likasinnade kollegan K. Mmm, formler, pivottabeller och andra fantastiska funktioner...

Eller min nya miniräknare (eller maxiräknare eftersom den tar upp halva skrivbordet). Det är en fin remsräknare av märket Casio, och den har en hel massa trevliga funktioner. "It can do weird and wonderful things!" kort och gott! (Citat från superhumanisten Jane vid engelskainstitutionen på Blekinge tekniska högskola, kring ämnet internet.)

När jag äntligen, utan manual, lyckades knäcka systemet med de märkliga symbolerna på knapparna blev känslan i det närmaste erotisk! Du förstår, den inte bara skriver ut fina siffror i svart och rött, den kan även räkna delsummor, och sen slutsummera dessa!! Aaahhhh.....

Då är frågan, är jag fortfarande tekniker, begynnande nörd, eller börjar jag rentav konvertera till ekonomträsket? Några förslag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar